Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Σωκράτη εσύ σούπερ ΣΤΑΡ!

Το πιο κάτω άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ στο τεύχος Νοεμβρίου 2014. Είναι μία καινούργια στήλη με τίτλο "Ταξιδεύοντας...φιλοσοφικά". 

Μέσα από την συγκεκριμένη στήλη γίνεται προσπάθεια μέσα από νοερά ταξίδια στο παρελθόν να διδάξει, να διασκεδάσει, να προβληματίσει και να κάνει ν’ αγαπηθούν οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι. Προτείνεται ένα ταξίδι με κλειστά μάτια και αυτιά. Ένα ταξίδι με μόνο οδηγό τη φαντασία και την καρδιά μας! 



Σωκράτη εσύ Σούπερ Σταρ!

Η συγκεκριμένη στήλη, μικρέ μου φίλε, θα προσπαθήσει μέσα από νοερά ταξίδια στο παρελθόν να σε διδάξει, να σε διασκεδάσει, να σε προβληματίσει και να σε κάνει ν’ αγαπήσεις τους αρχαίους μας προγόνους. Θα κλείσουμε τα μάτια και τ’ αυτιά μας και θα ταξιδέψουμε με μόνο οδηγό τη φαντασία και την καρδιά μας. Έλα, μη φοβάσαι, πάμε…

Βρισκόμαστε στην Αρχαία Αθήνα μεταξύ του 470 π.Χ. και 399 π.Χ. κάπου στο σημερινό Θησείο. Ο μεγάλος φιλόσοφος Σωκράτης καθόταν σ΄ ένα βράχο μαζί με τους μαθητές του. Κάποια στιγμή τον πλησιάζει τρέχοντας  ένας γνωστός του και με πολύ δυνατή φωνή του λέει: «Σωκράτη, έμαθα κάτι συναρπαστικό για τον καλύτερό σου φίλο, θέλεις να σου το πω;». «Περίμενε ένα λεπτό», του αποκρίνεται ο Σωκράτης «πριν μου πεις ο,τιδήποτε, θα κάνουμε πρώτα το τεστ του τριπλού φιλτραρίσματος».

«Το τεστ του τριπλού φιλτραρίσματος;», τον ρωτάει ο γνωστός του, γεμάτος απορία και με γουρλωμένα μάτια. «Βεβαίως», απάντησε ο Σωκράτης σε ήρεμο τόνο και συνεχίζει «Το πρώτο φιλτράρισμα είναι της αλήθειας. Είσαι σίγουρος πώς αυτό που θέλεις να μου πεις για τον καλύτερό μου φίλο είναι αλήθεια;».

«Ε, όχι ακριβώς. Στην πραγματικότητα το άκουσα από κάποιον άλλον», απάντησε κάπως διστακτικά ο γνωστός του. «Ωραία, άρα δεν είσαι σίγουρος ότι αυτό που θέλεις να μου πεις είναι αλήθεια! Ας, περάσουμε στο δεύτερο φιλτράρισμα, της καλοσύνης.», απάντησε με την ίδια ηρεμία ο Σωκράτης κοιτώντας τον συνομιλητή του στα μάτια συνεχίζοντας «Αυτό που θέλεις να μου πεις είναι κάτι καλό;»

«Όχι! Αντιθέτως!», απάντησε ο γνωστός του με εμφαντικό τρόπο. «Λαμπρά, θέλεις να μου πεις κάτι αρνητικό για τον καλύτερό μου φίλο», απάντησε ο Σωκράτης ακουμπώντας με το δείκτη του χεριού του τον κρόταφό του «Ας περάσουμε και στο τρίτο φιλτράρισμα, της χρησιμότητας. Αυτό που θέλεις να μου διηγηθείς για τον καλύτερό μου φίλο έχει κάποια χρησιμότητα για εμένα;»

«Μάλλον όχι. Νομίζω πώς όχι!», απάντησε ο γνωστός του με χαμηλή φωνή και με σκυμμένο κεφάλι. «Λοιπόν», συνεχίζει ο Σωκράτης «αυτό που θέλεις να μου πεις δεν είναι αλήθεια, δεν είναι καθόλου καλό και δε μου χρησιμεύει σε τίποτα, είτε το μάθω είτε όχι! Άρα, γιατί να μου το πεις;». Ο  γνωστός του δεν είπε τίποτα, απλά κοιτούσε αποσβολωμένος το μεγάλο φιλόσοφο. Γύρισε και έφυγε. Ο Σωκράτης συνέχισε την κουβέντα που είχε διακόψει με τους μαθητές του…

Μικρέ μου φίλε, δε θα σου πω τι σημαίνει αυτό που διάβασες! Θα σου προτείνω όμως να το συζητήσεις με τους γονείς σου, τους φίλους σου ή αν προτιμάς με το δάσκαλό σου ή τη δασκάλα σου στην τάξη. Μην βλέπεις μόνο με τα μάτια, μην ακούς μόνο με τ’ αυτιά. Θα χαρώ να μου στείλεις τις απόψεις σου για το άρθρο. Καλό μας ταξίδι…

Απόστολος Μεμτσούδης
Εκπαιδευτικός
apostolosmemtsoudis@gmail.com

ΥΓ: Αν θες ψάξε για τον Σωκράτη τον σούπερ σταρ, καλή αντάμωση…

Λέξεις: Σωκράτης, φιλοσοφία, αρχαία Αθήνα, Θησείο, αλήθεια, καλοσύνη, χρησιμότητα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου