Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2014

Η εποχή των...συμπλεγμάτων!!!

ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΜΕΜΤΣΟΥΔΗ*

Σε μία εβδομάδα περίπου θ’ ανοίξουν τις αυλόπορτές τους τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα του τόπου μας για τους λιλιπούτειους φίλους μας. Μία νέα εκπαιδευτική – παιδαγωγική χρονιά ξεκινά (;) για άλλη μία φορά. Ζούμε στην εποχή διαφόρων κλιμάτων και τάσεων. Μας παρουσιάζουν νέα δεδομένα και νέες καταστάσεις. Η Τρόικα θέτει οροφές και δικλείδες στη δημόσια εκπαίδευση της χώρας μας. Έχουμε το βαρύ κλίμα της πολυτάραχης περιόδου της οικονομικής κρίσης. Το κλίμα του «εκφοβισμού» των μετρήσεων στα διάφορα εγκεκριμένα διεθνή τεστ. Το κλίμα της νέας ταμπέλας του «ικανού» εκπαιδευτικού. Το κοινωνικό πλέγμα έχει αρχίσει να αποσαθρώνεται και τα μέλη του ζητούν επειγόντως λύσεις. Τα επίσημα χείλη μάς διαβεβαιώνουν ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει (;) χωρίς προβλήματα.

Μέσα από αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να καταδείξω ότι τα προβλήματα που παρουσιάζονται μπροστά μας είναι πάρα πολλά με κύριο αποδέκτη τους μαθητές μας, αλλά και τη δημόσια δημοτική εκπαίδευση εν γένει.

(α) Οικονομική κρίση: Δυστυχώς, το φαινόμενο «οικονομική κρίση» έχει «χτυπήσει» για τα καλά την κυπριακή κοινωνία. Πολλές οικογένειες ζουν στα όρια της φτώχιας και της ανέχειας. Το βιοτικό επίπεδο των οικογενειών έχει ισοπεδωθεί. Η πολιτεία επιβάλλεται να στηρίξει τόσο ηθικά όσο και οικονομικά αυτή τη μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας. Η παιδεία αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο σε αυτήν την προσπάθεια. Οι σχολικές μονάδες αποτελούν για κάθε μαθητή ξεχωριστά το δεύτερο σπίτι του. Εκεί πρέπει να νιώθει έντονα το συναίσθημα της ασφάλειας και της χαράς. Είναι αντιφατικό από τη μία να περιμένουμε να στηριχθούν τα όνειρα των μαθητών μας μέσα στις σχολικές μονάδες και από την άλλη να γίνονται περικοπές στον τομέα της εκπαίδευσης.

(β) Παιδική παραβατικότητα: Τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, το χαμηλό βιοτικό επίπεδο, η έλλειψη προτύπων οδηγούν τους μαθητές σε παραβατικές συμπεριφορές. Οι αποκλίνουσες συμπεριφορές τα τελευταία χρόνια στις σχολικές μας μονάδες παρουσιάζει μία ανησυχητική αύξηση, με αποτέλεσμα τη δημιουργία προβλημάτων στη λειτουργία των σχολικών μονάδων σε πολλαπλά επίπεδα, τόσο εντός της τάξης όσο κι έξω από αυτήν. Είναι αδικαιολόγητο να αποκόπτεται η ώρα του υπεύθυνου τμήματος της Στ’ τάξης, αφού ο εκπαιδευτικός της τάξης αξιοποιούσε το συγκεκριμένο χρόνο στην αντιμετώπιση και εξομάλυνση αυτών των δυσάρεστων καταστάσεων.

(γ) Τεχνολογίες των πληροφοριών και των επικοινωνιών (ΤΠΕ): Μεγάλος ντόρος δημιουργήθηκε πριν χρόνια για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα δημοτικά σχολεία. Δαπανήθηκαν τεράστια ποσά για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, αλλά και για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων με σύγχρονους Η/Υ. Ένα όραμα που πλέον φαίνεται ότι μπαίνει, με έντεχνο τρόπο, στο περιθώριο. Δεν πρέπει να υποβαθμιστεί ο ρόλος του τοπικού συντονιστή των Η/Υ μέσα στη σχολική μονάδα. Αντιθέτως, πρέπει να υποστηριχθεί με σθένος από τις αρμόδιες αρχές, διότι ο ρόλος του τοπικού συντονιστή είναι πολυδιάστατος και χρήσιμος, αφού οι τεχνολογίες αυτές επιφέρουν σταδιακά επανάσταση στις κοινωνικές, πολιτιστικές και οικονομικές δομές, δημιουργώντας νέες συμπεριφορές ως προς τις πληροφορίες, τη γνώση, την επαγγελματική δραστηριότητα. Η ένταξη των ΤΠΕ, αποτελεί γενικευμένη ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική στην εκπαιδευτική μαθησιακή και διδακτική διαδικασία. Όλο και περισσότερες χώρες ασχολούνται με την εισαγωγή και ενσωμάτωση των ΤΠΕ στα εκπαιδευτικά τους συστήματα, γεγονός που δείχνει το σημαντικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Είναι, πραγματικά, κρίμα το τεράστιο ποσό που δαπανήθηκε από το κράτος για την υλικοτεχνική υποδομή των σχολικών μονάδων να υπολειτουργεί, να υποβαθμίζεται, να περιθωριοποιείται με αποτέλεσμα το μαρασμό του, του κατά τ’ άλλα, μεγαλεπήβολου σχεδίου.  

Τα πιο πάνω θέματα είναι μερικά από αυτά που πρέπει να αντικριστούν με ιδιαίτερη ευαισθησία αλλά και δέουσας ευθύνης από πλευράς υπουργείου. Λύσεις πρέπει να δοθούν και για ΖΕΠ (Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας), αλλόγλωσσους μαθητές, ενισχυτική διδασκαλία, παρεκκλίσεις για σχολεία της υπαίθρου, διοικητικός χρόνος για τα τμήματα κοινοτικών νηπιαγωγείων.

Η Γραμματεία της ΠΟΕΔ έχει ήδη θέσει τα θέματα υπόψιν του Υπουργού. Το ΔΣ έχει ήδη συνεδριάσει τρεις φορές κατά τη διάρκεια του περασμένου καλοκαιριού.  Σήμερα (02.09.14) ο Υπουργός θα τοποθετηθεί στην Επιτροπή Παιδείας της Βουλής των Αντιπροσώπων για την τρέχουσα σχολική χρονιά, ενώ οι εκπαιδευτικοί μας βρίσκονται σε σχολικές μονάδες για επιμόρφωση σε διάφορα εκπαιδευτικά θέματα (διήμερο εκπαιδευτικού).

Η κοινωνία ανυπόμονα αφουγκράζεται τα βήματά μας για να την ομορφύνουμε ή να μας καταπιεί! Η νέα σχολική χρονιά βρίσκεται προ των πυλών. Η μεταπήδηση από την εκπαίδευση στην παιδεία θέλει κόπο, μόχθο και αποφασιστικότητα. Η σωστή στελέχωση των σχολικών μονάδων βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση. Στελέχωση που πρέπει να γίνει βάση των αναγκών της κάθε σχολικής μονάδας ξεχωριστά. Στην εποχή των συμπλεγμάτων και της πολυπλοκότητας αρκεί η απλότητα, η διαφάνεια, η τιμιότητα, η σεμνότητα κι ο ανθρωπισμός!

Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά… 


*Βοηθός Γενικός Οργανωτικός ΠΟΕΔ, Μέλος ΔΣ ΠΟΕΔ, Μέλος ΔΣ ΑΚΙΔΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου